Misschien heb je een tijdje terug mijn blog met een terugblik op onze fijne bruiloft gezien (man, wat waren we een broekies eigenlijk nog maar!). We hadden niet alleen onze dag tot in de puntjes gepland en voorbereid. Ook onze huwelijksreis: een treinreis door Rusland. We wilden allebei een niet-alledaagse honeymoon. We zeiden tegen elkaar: met onze kont op het strand liggen kan altijd nog! We keken destijds trouw elke week BBN op reis en zagen eens een aflevering van een treinreis dwars door Rusland en China: de Trans-Mongolie Express. Dat idee greep ons en met behulp van Tiara Tours stelden we onze eigen treinreis door Rusland samen: vanuit Moskou naar de andere kant van Irkoetsk, vervolgens door Mongolie en tenslotte naar Peking in China. Ofwel: de Trans-Mongolie Express Express. In dit blog vertel ik je over onze bijzondere reis. Vandaag deel 1: Rusland! Ga er maar eens lekker voor zitten. Nostrovia!

Treinreis Rusland: start in Moskou!

Op vrijdag stapten we in ons huwelijksbootje. Op zondag vlogen we naar Moskou om daar in de trein te stappen voor ons avontuur. Het was in de tijd dat Guus Hiddink het goed deed met het Russische voetbalteam. We werden door een immense afbeelding van hem op het vliegveld warm onthaald. We voelden ons meteen thuis 😉 Via Tiara Tours hebben we alle verblijven en transfers daarna toe geregeld. Die eerste middag werden we opgepikt bij het vliegveld en naar onze eerste homestay gebracht: in een kamertje met twijfelaar in het appartement van een klein mollig vrouwtje genaamd Olga. Vandaar uit verkenden we die dag en de volgende dag de highlights van Moskou.

Omdat alles in de stad in het Cyrillische schrift was geschreven, was het soms even gokken of we wel de goede metro hadden gepakt. Gelukkig ging het steeds goed. De metrostations van Moskou zijn kunstwerken op zich. Zeker gaan bekijken als je naar deze Russische stad gaat! Die middag gingen we naar het bekende Stary Arbat, de 1 kilometer lange straat in hartje centrum. Ik vond het af en toe een beetje op de straten van EuroDisney lijken, met die zoet gekleurde huisjes. We namen geen risico die avond en aten heel sjiek bij de Mac Donald’s.

moskou bezienswaardigheden

De volgende dag bezochten we de andere highlights: het ‘grote schip’ van Peter de Grote en ‘the Cathedral of Christ the Saviour’. Daarna door naar het Kremlin. Indrukwekkend qua omvang wel. De overheidsgebouwen kregen ons niet te pakken. De kerken op het terrein waren wel sprookjesachtig met al die torentjes, patroontjes en kleurtjes. Van het Kremlin door naar het Rode plein met daar de kathedraal met de allerbekendste sprookjestorentjes! Onderweg daarnaar toe kregen we een wisseling van de wacht te zien bij het Monument an de Onbekende soldaat. De soldaten zwiepten hun benen tijdens het lopen zo hoog als hun gezicht. Erg statig en plechtig allemaal. Veel langer konden we niet in deze bijzondere stad blijven: onze trein stond die avond op ons te wachten.

Bekijk hier meer van onze vakanties in Europa!

Hoe werkt zo’n treinreis door Rusland

De start van onze treinreis: 21:25 uur op dinsdag 10 juni 2018. Moskoutijd. Die tijd is een baken in Rusland. Het hele land rekent ermee. Dus wij ook. In de trein kregen we onze coupé aangewezen. Omdat we wel een beetje comfort wilden, en een beetje privacy, hadden we de hele coupé met vier bedden voor onszelf gereserveerd. Overdag vertoefden we op de onderste (bed)banken en ’s nacht sliepen we op de bovenste bedjes. Krap, stug maar te doen.

Op de trein is een provodnik (soort conducteur) aanwezig. Aangezien die van ons alleen maar Russisch sprak, knikten we alleen maar wat vriendelijk. Het interieur van de trein leek wel alsof de trein al die jaren had stil gestaan: groen, oranje, bruin gecombineerd met beige. Er lagen zelf Perzische tapijtjes in onze coupe.

Elke wagon is voorzien van een toilet met wasbakje. Als je het wc-tje afkomt sta je bij de boiler, waar vrijwel continue kokend water uit te tappen is. Ideaal voor een kop thee, soepje of noedels. Eigenlijk is zo’n treinreis een soort kamperen maar dan in de trein!

Onze treinreis door Rusland was eigenlijk een soort van kamperen. Houd daar rekening mee als je ook een treinreis door Rusland (of andere landen) wilt maken. Je moet alles zelf meenemen. Kleding en handdoeken. Ook bekers, borden en bestek heb je nodig. Theezakjes, misschien een potje chocopasta of pindakaas 😉 Zonder deze spullen ben je aangewezen op de restauratie in de trein. Of wat er onderweg bij een stop op en station wordt aangeboden.
Elke trein heeft wel een restauratiewagon. Verwacht daar geen topchefs. Het is vooral brood met iets van ei. De treinreis duurt bijna vier dagen. Hoe langer je onderweg bent, hoe minder gerechten van de kaart te verkrijgen zijn omdat de ingrediënten op zijn. Als je een treinreis door Rusland overweegt, moet je dus goed nadenken wat je allemaal inpakt.

vertrek transmongolie express
Onze trein, ons verblijf voor de komende vier dagen komt er aangerold. Rechts zie je het reisschema
transsiberie express
Het sanitair en de boiler waarmee we ‘kookten’

Onderweg stopt de trein zo nu en dan. Soms is het voor 2 minuten, soms voor 20 minuten. Het is allemaal te vinden op het reisschema dat (in het Cyrillisch schrift) op het bordje in de wagon hangt. Heb je net ontcijferd bij welke stad je bent, dan moet je weer terugrekenen naar die verrekte Moskoutijd. Al met al een heel avontuur om te bepalen waar je bent en hoe lang je de tijd hebt om de benen te strekken, een frisse neus te halen en wat boodschappen te doen. Het is verstandig om niet al te ver weg van de trein te gaan: als die eenmaal weg is, duurt het vaak weer een week voor de volgende voorbij komt. Op elk perron waar je stopt staan Russen van alles te verkopen. Wij sloegen steeds frisdrank, bakken noedels en wat lokale maaksels in (die lokale dingen waren meestal een miskoop, maar ach dan hadden we het maar geproefd!).

treinreis door rusland
Onze provodnik en vaste prik bij elke stop: even wat frisdrank en eten inslaan
treinreis rusland

Het reizen terwijl de wereld langs het raam aan je voorbij raast, maakte je loom. En dan moet ik eerlijk zeggen dat het grootste deel van Rusland qua natuur niet zo indrukwekkend is. We hebben van die reis een reisdagboek bij gehouden, zo leuk om terug te lezen. Ik zal wat fragmenten van wat we toen hebben ervaren en opgeschreven delen:

“Het uitzicht is wat monotoon: continu struiken en bomen, soms onderbroken door wat vlaktes of kleine dorpjes. Op de vele bossen en houten huisjes en sovjetflats na heeft het wel wat weg van het NEderlandse uitzicht vanuit de trein. De dorpjes liggen er allemaal wat stil bij en af en toe loopt er iemand langs het spoor.”

“Vanochtend hebben we in de restauratiewagin gegeten. We kregen wat zurig, hard broof met kaas en boter voorgeschoteld. Met hele sterke thee en ook nog eens half rauwe/half gebakken eieren met reepkjes spek. Ik vond het zelf niet zo’n succes. Hans liet het zich wel smaken. Had ik nou toch maar ontbijtkoek meegenomen :-)”

“Verder komen we dag door met biscuits, liga, mueslirepen, cup a soup, beetje lezen, spelletje spelen op de Nintendo DS en ook val je regelmatig in slaap door het ritme van de trein.”

Wat het toffe aan deze treinreis door Rusland was, is dat je het leven ziet zoals het is. Je vliegt niet van de ene hotspot naar de andere. De trein wordt merendeels ook door Russen gebruikt. Je zit dus zeker niet alleen maar met toeristen in die trein. Wel zo fijn!

Met de trein naar Irkoetsk en Lake Baikal

Een groter verschil kan er niet zijn: de vergane sovjetglorie en grauwheid van Irkoetsk en het idyllische Lake Baikal. Net als in Moskou, verbleven we zowel in Irkutsk als bij het meer in ‘homestays’. Vlak voordat we op reis gingen, sloeg bij mij de twijfel toe. In huis bij wildvreemden..? Wilde ik dat wel tijdens mijn huwelijksreis? We hadden ervoor gekozen omdat het aanzienlijk wat geld scheelde maar ook omdat het ons leuk leek buiten de gebaande wegen te gaan. Het is ons heel erg meegevallen. Ik zou iedereen aanraden een homestay te doen. Zeker als ik de verhalen van andere Nederlanders die we bij transfers tegen kwamen, hoorden. Hun hotels waren echt van die Sovjet hotels (grauw, ouderwets, niets aan) en vaak op een onhandige locatie.

Ons houten huis bij Lake Baikal had helemaal niet zo’n ongunstige locatie als het hotel daar boven op de heuvel/berg. Onze homestay zat direct aan het water. Dat maakte wandelingen naar het dorpje, naar de markt en langs het meer heel makkelijk. We hebben zo genoten daar van het prachtige uitzicht! Bij Lake Baikal hebben we echt warme kleren aangehad. Het kwam overdag niet boven de 10-15 graden uit. Gelukkig hadden we een heerlijk zonnetje erbij. Het meer weerspiegelde het licht prachtig. Door het heldere weer konden we de bergtoppen aan de andere kant van het meer zien. Als je naar Rusland gaat om te reizen, moet je dit meer wel hebben gezien. Het is het grootste, diepste en helderste meer van de wereld.

Lake Baikal is echt prachtig. Wil je op vakantie naar een mooi meer wat dichterbij huis? Misschien is de Lünersee, het mooiste meer van Oostenrijk een perfecte vakantiebestemming voor jou!

lake baikal
Zo mooi: Lake Baikal
Irkutsk daily life
Dagelijks leven in Irkoetsk
Irkoetsk reis
Je ziet nog veel Sovjet pracht en praal maar tegelijkertijd ook veel sprookjesachtige torentjes in Rusland met de zoetste kleuren.

Na ons bezoek aan Lake Baikal verbleven we een nachtje in een houten huisje in Irkoetsk. Bij Elena en haar overenthousiaste poedel Dolly. De vloer kraakt maar het huisje is ingericht zoals je van zo’n houten huis verwacht. Klassieke patronen op het behang, ornamenten op het plafond, kleedjes op de grond. Ook in deze homestay werden we weer met liefde ontvangen.

wooden house Irkutsk
Het houten huis van Elena in Irkutsk, onze homestay via Tiara Tours
binnenkijken russisch huis
Onze slaapkamer bij Elena. Wel mijn kleurtje op de wand 😉
bedroom irkutsk
Die Russische bedden: lekker knus zullen we maar zeggen!
dorp lake baikal
Een stukje van het dorpje aan Lake Baikal. Fris en zonnig!
church Irkutsk
Russische vrouwtjes brengen een bezoek aan een kerk in Irkoetsk
De eerste grensovergang met de Trans-Mongolie Express

Onze laatste ochtend in Irkoetsk hadden we de vroegmis. Onze trein die ons verder naar Ulaanbataar zou brengen, vertrok op 14 juni al om 06:00 uur. We zaten om kwart voor vier ’s ochtends aan het ontbijt bij Elena en keken naar een wedstrijd van het EK. Guus Hiddink en zijn Russische voetbalteam tegen Griekenland. Eenmaal bij de grensovergang met Mongolië leek het alsof we in een oude Sovjet speelfilm terecht waren gekomen. Twee vrouwen in uniform kwamen op de trein afgestampt. Deze Russische officials gingen alle wagons en coupes langs. Alle paspoorten werden ingenomen en we werden alsof we een stel criminelen waren vergeleken met de foto’s uit onze paspoorten. Het koffertje ging dicht en de dames gingen ermee naar een kantoortje.

Om de tijd te doden hingen we wat op het perron, kletsten met wat andere Nederlanders en keken onze ogen uit naar alle bedrijvigheid in en rondom de trein. Het was een heuse wapenwedloop gaande van allerlei Russische en Mongoolse smokkelaars om hun producten ongesnapt eruit te halen of er juist in te verstoppen. Op een gegeven moment volgende we wat Mongolen. Er bleek achter het pand een snoepkraam te staan. We kochten wat snoep daarin en wilden terugkeren naar onze coupe. Alleen… onze trein stond er niet meer! Een heel stuk van de trein bleek te zijn verdwijnen. Ik schrok me dood. Gelukkig zagen we al snel wat in de verte komen aan rollen. Het bleek dat de restauratiewagen er tussen uit gehaald moest worden.

Tijdens deze hele procedure gaan de toiletten op slot en word je ook een groot deel (zonder je paspoort) opgesloten in je coupe. Die strenge mevrouw draait hem vanaf de gang op slot. Door de reisorganisatie waren we al gewezen op deze kans. Dus we waren goed voorbereid. Die dag hadden we een lege frisdrank fles stuk geknipt, zodat er een mini-emmertje ontstond. We hebben er allebei een keer opgepiest en dat hup, het raam uit gekiept, haha!

Vlak voor vertrek kwam er nog een sjoemelaar voorbij. Een geldwisselaar. Natuurlijk wisten we dat we opgelicht zouden worden maar dachten ach, wel grappig om hier deel van het geld te wisselen. De geldwisselaar deed een huub-huub-barbatruc in zijn voordeel. We gaven hem 40 euro aan Russiche roebels en we kregen 15 euro aan Mongoolse Togrog terug 🙂

Het passeren heeft 5,5 uur geduurd. Treinreizen kan ook in Rusland wat geduld van je vragen dus!

grensovergang treinreis rusland mongolie
De koffer waarin onze paspoorten even verdwenen en de geldsjoemelaar
Treinreis Rusland grensovergang
Alles geduldig aan het afwachten.

Ik ben heel benieuwd wat je van deze reis tot dusver vindt: zou jij het aandurven? Volgende week ga ik verder met onze treinreis met de Trans-Mongolie Express en vertel ik alles over wat we hebben gezien en gedaan in Mongolie en haar onverwacht eigentijdse hoofdstad UlaanBataar!! De treinreis door Rusland was een enorm toffe ervaring. We zouden het zo weer doen!

Noedels are life tijdens deze treinreis!
Rusland rondreis
Hoe ons uitzicht er grotendeels uitzag
lake baikal boot
Het ziet er bijna tropisch uit: zo helder is het water van Lake Baikal
toerist rusland
houten huisje rusland
Dit soort pareltjes maakten veel van de saaiheid van het landschap en de grauwheid van de steden goed!