Januari is dé reismaand. De maand waarin de vakantiebeurs plaatsvindt (nog niet eerder geweest trouwens, volgend jaar maar ook eens daar inspiratie op doen!). Maar vooral de maand waarin wij zelf knopen doorhakken wat onze vakantieplannen voor het nieuwe jaar zijn. Hoeveel informatie er ook op zo’n vakantiebeurs en online op reisblogs te vinden is, het kan zo fijn zijn om juist ook offline vakantieinspiratie te doen. Een perfect reisboek om het jaar mee te beginnen is “Van Terschelling tot Timboektoe” van Claartje Schouten van reisblog Claarwasdaar.nl en Ilona Annema. Benieuwd naar mijn top 5 reisbestemmingen uit dit boek? Je leest het hier!

Reis inspiratie uit het boek Van Terschelling tot Timboektoe

Afgelopen zomer overwon ik een aanzienlijk deel van mijn vliegangst. Daardoor durf ik nu voorzichtig te dromen over wat verdere reizen. Een lange vlucht zie ik nog wel tegen op maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik door middel van dat zelfhulpboek tegen vliegangst mezelf onder controle kan houden. En door het lezen van de reisverhalen uit ‘Van Terschelling tot Tomboektoe’ zijn de kriebels om echt weer eens andere plekken te ontdekken weer terug gekomen.

In Van Terschelling tot Timboektoe lees je de reisverhalen van andere moeders die met hun kinderen avonturen beleefden in verschillende landen. Uit de fijn leesbaar geschreven reiservaringen blijkt dat je voor avontuur heus niet naar de andere kant van de wereld hoeft te vliegen. Ik vond het verfrissend om op deze manier inspiratie voor reisbestemmingen op te doen. Gewoon de ervaringen lezen van die gezinnen, het land zien door hun ogen. Ondersteund door realistische foto’s.

Twee van die verhalen las ik ook voor aan Scott. Hij koos om Japan en Cuba samen te lezen. Ademloos heeft hij geluisterd. Zo leuk en gezellig was dat! Cuba stond toen Hans en ik net verkering hadden op ons wensenlijstje om als eerste reis samen te doen. Maar omdat ik nog nooit had gevlogen, gingen we eerst op stap in Rome. En vele andere plekken in Europa. Uit het reisverslag kon ik opmaken dat het een prima bestemming is met kinderen. Cuba staat dus weer op het lijstje.

Japan en IJsland speelden ook al langere tijd door mijn hoofd. Toen ik het verslag over IJsland las, wilde ik het liefst meteen boeken. Want wat is die natuur daar toch uniek! En Japan met zo’n rijke traditie. Lijkt me heel bijzonder om eens te zijn. Scott zag dat ook al helemaal zitten: “want in Japan heb je ninja’s en tempels!” (Hij is zoals je wellicht al wist een enorm Lego Ninjago fan!).

Schotland vind je ook in het boek. Ik heb zulke warme herinneringen aan dat land. Toen ik zes was, heb ik daar een hele bijzondere rondreis gemaakt met mijn ouders. Ondanks mijn leeftijd kan ik mij nog zoveel, zo goed herinneren. Toen ik me dat tijdens het lezen weer bedacht, besefte ik me dat het niet zonde is om met jonge kinderen op reis te gaan ‘omdat ze zich toch niet zouden herinneren’. Die fijne herinneringen hebben onbewust geleid tot de namen die we voor onze kinderen hebben gekozen: Scott & Skye.

Last but not least: Portugal. Die prachtige kustlijn zou ik graag nog eens willen ontdekken. Ik ben er nog extra verliefd op geworden door de prachtige plaatjes die Femke van Thethingswelike.nl deelt als ze daar op vakantie is.

Wil je nog meer inspiratie op doen voor vakanties in eigen land? Dan is reisgids Verliefd op Nederland iets voor jou. Boordevol staycation tips!

Welke ongebruikelijke reizen hebben we vroeger gemaakt?

Oh mensen. Als ik terugdenk aan de reizen die we hebben gemaakt, dan lijkt dat alweer een leven geleden. Nog maar een paar weken zwanger van Scott gingen we op vakantie naar Ibiza. Vanaf dat moment is mijn vliegangst ontstaan en zijn we alleen nog maar in Europa geweest met de kinderen (ook superfijn natuurlijk!).

Voor die tijd hebben we meerdere bijzondere reizen gemaakt. De eerste was drie weken Zuid-Afrika. Niet zomaar een lazy holiday. Die weken knapten we een kinderdagverblijf/schooltje op, hielpen tieners met huiswerk, deelden dekens en soep uit aan daklozen. Dit allemaal in de beruchte wijk Hillbrow. In 2010 keerden we terug naar Zuid-Afrika. We reden rond met een Landrover met daktent door verschillende prachtige natuurparken, Struisvogels aten uit onze pannen. Het was het jaar van het EK waarin het Nederlandse voetbalteam zo ver kwam. We hadden kaartjes voor twee wedstrijden. En lucky for us: we zagen NL in één van de laatste rondes spelen. Heel tof!

Op 6 juni 2008 was onze trouwdag. Twee dagen later vlogen we naar Moskou voor onze huwelijksreis. Na een kort verblijf daar stapten we in de Trans-Mongolie Express. Met de trein reisden we door Rusland via Lake Baikal en Minsk naar Mongolie. En van Mongolie weer door naar Peking. Een treinreis kan ik echt iedereen aanraden! We hebben heel wat mooie avonturen beleefd!

In 2011 maakten we met mijn moeder en de kerkgemeente waar we tot voor kort deel vanuit maakten een rondreis naar Israël. We verkenden Jurazelem maar zijn ook bij het meer van Galilea, Bethlehem en de Syrische grens geweest. De reis was twee jaar na het overlijden van mijn vader en was erg emotioneel.

In datzelfde jaar vlogen we ook naar Colombia. Mijn beide zussen hebben adoptiekinderen uit dat prachtige land. Mijn oudste zus ging toen met ze terug. Het land ontdekken en ervaren. Want tijdens zo’n adoptiereis kun je maar heel beperkt ‘bewegen’. We bezochten de jungle, een koffieplantage. Indrukwekkende steden met ieder een zo eigen karakter: Botoga, Medellin en Cartagena. We vlogen heen en terug via Miami en New York. Twee jaar later bezochten we New York een week lang.

2012 was het jaar van het EK in Polen en Oekraine. We reisden via Berlijn door deze twee landen met de auto en kwamen op de meest onafgelegen plekken van Europa. De Poolse steden verrasten ons met hun charme (zeker gezien onze Rusland ervaring ;-)). We bezochtten Auschwitz (heel heftig!!). In Oekraine deden we ook opmerkelijke uitstapjes: naar een raketlanceringsbasis uit de Koude Oorlog en naar Chernobyl (waar we de groep van onze tour kwijtraakten. Man, ik scheet in mijn broek!). But we survived! Via de vergane glorie van Odessa een de kust reden we door verschillende Europese landen weer op huis aan: Moldavia, Hongarije (we kampeerden op een stadscamping in Budapest), Oostenrijk (Wenen vonden we toen prachtig but boring) en Duitsland.

Best een aardig lijstje, he? Zulke mooie herinneringen aan die reizen. Ik hield van de meeste van die reizen uitgebreide reisverslagen bij. Dus als er interesse is: let me know! Dan werk ik die uit in een blog.

Waar gaan we dit jaar naar toe op vakantie?

Dit jaar gaan we opnieuw op avontuur in Europa. In de meivakantie gaan we naar Denemarken. Vorig jaar verkenden we de Oost-Deense eilanden. Het komende voorjaar staat de regio in de buurt van Legoland op de planning.

In de zomervakantie gaan we eerst naar de Costa Brava. We hebben een hele fijne camping in de buurt van de Barcelona geboekt voor een weekje. Daarna willen we nog een aantal dagen in Frankrijk verblijven. We dachten zelf aan de Cevennen of de Dordogne. Daarvoor moeten we nog op zoek naar een leuke camping. Het idee is dan een meer basic camping, aan een riviertje. Heerlijk even geen zwembad maar zelf lekker aanklooien, dammetjes bouwen etc! We willen geen eigen tent meenemen, maar een fijne tent op locatie huren. Tips voor zulke plekjes zijn zoals je begrijpt van harte welkom! 🙂

Voordat het zomer wordt gaan we ook terug naar De Achterste Hoef. Weer lekker glampen! Ik hoop op prachtig weer zodat we net als vorig jaar heerlijk kunnen zwemmen in het meertje daar. En een bezoekje aan de Heksenboom kan ook niet ontbreken natuurlijk!

Nu al zin in allemaal! Samen op avontuur en herinneringen voor altijd maken!